Alweer mijn derde maand in Madrid… - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nicole Jansen - WaarBenJij.nu Alweer mijn derde maand in Madrid… - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nicole Jansen - WaarBenJij.nu

Alweer mijn derde maand in Madrid…

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 November 2015 | Spanje, Madrid

Ik besef me dat jullie je allemaal afvragen of ik nog leef, dus laat ik eens een update schrijven over mijn nieuwe leven in het verre Spanje. Tot een paar dagen geleden was het ook ‘het warme Spanje’, maar helaas is hier nu ook de herfst aangetreden.

Er is ontzettend veel gebeurd, en alles op chronologische volgorde zetten zou vast heel verwarrend worden, dus ik doe het op thema:

Werk

Laat ik beginnen met de reden waarom ik naar Madrid ben begonnen: werk!

Ik verscheen maandagochtend met SS.NN en NIE in mijn had op mijn nieuwe werklocatie. Het is een eindje uit het centrum, vanaf het hotel waar ik slaap is het ongeveer 50 minuten reizen (met de metro en lopen). Het is prima te doen qua afstand, maar na een week lang alleen maar training, training en nog meer training was ik toch wel doodop. In plaats van de stad verkennen, heb ik dus ook dat weekend heerlijk in mijn hotelkamer doorgebracht met films en Skype. Week 2 was de week van meelopen met collega’s, en ik had direct al een supergoede klik met de meeste collega’s. Wij zijn van de afdeling Benelux, en alle andere afdelingen zitten vlakbij, maar lijken toch een hele andere wereld. Tussen de afdelingen is niet echt veel contact helaas, maar nu dat ik daar bijna drie maanden werk leer ik steeds meer mensen kennen. Vanaf week 3 moest ik het helemaal zelf doen, en ik moet eerlijk zeggen dat het me alles meeviel. Het werk is niet lastig om te doen, maar toch leer ik elke dag nog nieuwe dingen, op een positieve manier. Ik spreek nu voor mijn werk met de meest verschillende mensen, van zakenmannen tot secretaresses en van rotjochies tot oude omaatjes.

Ik heb veel verschillende diensten, van vroege ochtenddiensten tot bijna nachtdiensten, en zowel doordeweeks als in het weekend. Ik heb vaak weekend als de rest van de stad werkt, wat soms jammer is, maar ook wel heel fijn is als je lekker het centrum in wil zonder je tussen de mensen door te moeten persen.

Nu ik hier in mijn derde maand zit, kan ik ook vol trots vertellen dat mijn proefcontract van 2 maanden is verlengd, wat betekent dat ik hier nog tenminste tot 6 juni werk heb. Yes!

Mijn huisje

Toen ik hier kwam mocht ik een maand in het NH Eurobuilding slapen (wat dus blijkbaar één van de beroemdste gebouwen van de stad is, wist ik veel...), en dat is me prima bevallen! Ik had een supergrote kamer met zelfs een eettafel en Nespresso apparaat. Ik mocht elke ochtend bij het uitgebreide ontbijtbuffet aanschuiven en het was maar vijf minuutjes lopen naar het Estadio Santiago Bernabeu. Ik miste echter wel de keuken en de wasmachine, dus ik was minstens net zo blij toen ik mijn huisje vond.

Ik woon nu op ongeveer 10 minuutjes lopen van mijn werk in een heel lange straat. Ik woon aan het rustige deel van de straat, maar helemaal aan de andere kant (dus een aantal kilometer verderop) is het een stuk drukker en is de buurt wat minder goed. Als iemand me vraagt waar ik woon, benadruk ik dus altijd dat ik ‘aan de goede kant’ woon. Mijn hele buurt is vollop in renovatie, en er worden allemaal zogenaamde ‘residencias’ gebouwd. Ik woon in één zo’n residencia, en dat betekend dat we een soort flatgebouw hebben van 4 verdiepingen hoog, met concierge en videobewaking, met zwembad en tennisbaan, en zelfs extra goede service bij het restaurantje op de benedenverdieping. Er wonen veel families in mijn residencia, en ik zie regelmatig een Mercedes, Jaguar of Audi de garage in of uit rijden.

Ik woon dus niet echt in het centrum, maar op vijf minuutjes lopen zit een metrohalte, van een metrolijn die me in 10 minuutjes in het centrum brengt. De metro gaat van 5 uur ’s ochtends tot half twee ’s nachts, zo om de 10 minuten gemiddeld, dus wat dat betreft zit ik goed. De Lidl is nog geen vijf minuten lopen hiervandaan, en de Mercadona kom ik tegen op de weg naar werk. Ook erg leuk aan mijn wijk: ik heb maar liefst twee enorme parken (beiden ook nog geen vijf minuten lopen) in de buurt. Parque Manzanares is heerlijk rustig en perfect om hard te lopen, Madrid Río is het park langs de rivier waardoor ik helemaal naar de andere kant van de stad zou kunnen lopen. Moet ik wel goede schoenen aan doen, want je bent zo’n drie uurtjes aan het wandelen.
Het bevalt me prima dat ik mijn eigen ding heb nu, ik hoef geen douche of keuken meer te delen. Helaas betekent dat wel dat ik in mijn eentje verantwoordelijk ben voor het schoonmaken maar ach, als dat het enige is... Internet aanvragen is hier wat lastiger trouwens, ik wacht al vijf weken en ik heb nog steeds geen internet. Als het goed is komen ze het komende week installeren, ik ben benieuwd!

Sociaal leven

Even een sociaal leven opbouwen in een stad die je niet kent, met een taal die je amper kent, en met afwisselende diensten op je werk is lastiger dan je denkt. Zeker als het om Spanjaarden gaat. Het zijn ontzettend gesloten mensen, en ondanks dat ze het allemaal goed bedoelen is het heel lastig om contact met ze te zoeken. Ik heb nu na 2,5 maand eindelijk het idee dat ik iets op aan het bouwen ben, al is het niet met Spanjaarden. Ik heb wat mensen leren kennen die hier voorlopig blijven, zoals een lerares van de Britse School en een groep Mexicanen die elke woensdag een fles tequila leegdrinkt. Of Jägermeister. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat het is. Je ziet dan ook goed dat Spanjaarden verslaafd zijn aan gok- en kansspelletjes: voor elk drankje dat je koopt krijg je een nummertje, en om half 1 ’s nachts worden er een paar flessen drank verloot onder die nummers. Ook heb ik meegedaan met een workshop paella koken, en ben ik met een groep studenten van een taalschool naar Segovia geweest, een stadje hier vlakbij.
Al met al leer ik ook steeds beter Spaans, en dat merk ik vooral aan het feit dat ik mijn huisbaas steeds beter leer te verstaan! Alles is makkelijker als je de taal spreekt, dus wat dat betreft komt het helemaal goed.

Nu komen aanstaand weekend papa en mama al op bezoek (en Robin, niet te vergeten), dus tijd om al mijn nieuwe informatie over Madrid op een rijtje te zetten en een rondleiding in elkaar te knutselen! De stad heb ik best goed leren kennen al, dus dat weekendje zal vast te kort zijn om alles te laten zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Madrid

Emigreren naar Madrid...

Recente Reisverslagen:

23 November 2015

Alweer mijn derde maand in Madrid…

05 September 2015

Sightseeing in Madrid

04 September 2015

Mijn eerste dag in Madrid
Nicole

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 2292
Totaal aantal bezoekers 3336

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 01 September 2015

Madrid

Landen bezocht: