Sightseeing in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nicole Jansen - WaarBenJij.nu Sightseeing in Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nicole Jansen - WaarBenJij.nu

Sightseeing in Madrid

Blijf op de hoogte en volg Nicole

05 September 2015 | Spanje, Madrid

Na vrijdagavond nog even goed de kaart van Madrid te hebben bestudeerd, vertrok ik vanochtend (zaterdag) naar het toeristisch centrum van Madrid. Te beginnen met Plaza España, met standbeelden, hoge gebouwen en vooral bomen. Een goed begin!

Verder gelopen naar de Templo de Debod, want dat moest volgens de reisgids ook erg mooi zijn. En dat was het! Je moet wat traptreden op vanaf het Plaza España, maar daar krijg je een geweldig uitzicht over het Palacio Real voor terug. De tempel zelf is een Egyptisch bouwwerk (het is mij ook een raadsel wat het in Madrid doet, maar dat maakt het niet minder mooi). Na een lesje hierogliefen verder gelopen naar de Jardines de Sabatini, oftewel: de achtertuin van het paleis. Dat zegt waarschijnlijk al genoeg over hoe mooi het is aangelegd. Uiteraard daarna doorgelopen naar het enorme paleis (Palacio Real), en de aangrenzende Catedral de Nostra Señora de Almudena. De rij voor het paleis was me te lang (déja vu van het St. Pietersplein in Rome), maar ik ben de kathedraal wel in geweest. Zoals verwacht van een kathedraal die naast het paleis staat waren kosten noch moeite gespaard om ook dit te bouwen.

En toen: achter de groepsreizen aan over de Calle Mayor richting Plaza Mayor. Onderweg nog een rondje gemaakt door de Mercado de San Miguel (want dat moest erg speciaal zijn, maar was niet meer dan een overdekt marktje vol toeristen) en langs een aantal kerken gelopen.

Het Plaza Mayor is een enorm plein met een aantal terrasjes en wat winkeltjes in een gallerij rondom het plein. En een groot paard met ruiter in het midden. Net als Puerta de Sol, het volgende plein waar ik op uit kwam. Het metrostation Puerta de Sol is omgedoopt tot Vodafone Station, en dat is dan ook duidelijk merkbaar: het bedrijfslogo en de typisch rode kleur komen overal terug. Nog even een selfie gemaakt met Tio Pepe, een uithangbord dat is uitgeroepen tot Nationaal Monument.

En toen kwam het beste deel volgens de reisgids: de kleine straatjes achter Puerta de Sol. Via De Calle de Alcalá en Gran Vía richting Plaza del Carmen (ja, dat is een rondje, ik weet het) gelopen en goed om me heen gekeken. Het is inderdaad een geweldig stukje stad met statige gebouwen, overal winkeltjes (en verrassend weinig terrasjes) en om de vijf meter een bank, net als in de omgeving van mijn hotel.

Na dit ontzettend toeristische rondje met talloze mensen om me heen heb ik de metro gepakt naar het Parque de Buen Retiro (oftewel: het Retiro). Dát is pas een oase. Ik ken het Ciutadella park van Barcelona al van eerdere bezoeken aan Spanje, en de Pincio tuinen van Rome zijn bij mij ook niet onbekend, maar dit park is echt een stuk natuur midden in de stad. Er lopen meerder grote wegen in de buurt, maar zodra je de poort van het park binnenloopt, hoor je die wegen al niet meer. Een paar meter wandelen en je staat ineens bij het beroemde 'vijvertje' met roeibootjes, en nog een paar meter verder heb je ineens een compleet grasveldje voor jezelf (met uitzicht op de roeibootjes uiteraard). Heerlijk. Ik heb er even een poosje gezeten tot ik erg nodig naar de WC moest... toen kwam ik erachter dat het nog een aardig eindje naar het hotel was!

Plan voor morgen: een boek meenemen naar het Retiro. En een dekentje ergens vandaan toveren. Ohja, en het Museo del Prado mits het niet te druk is ;-)

Al met al is Madrid een compleet andere stad dan Barcelona of Rome, maar minstens net zo mooi. Madrid is veel minder toeristisch (ondanks de KRAS bussen die je overal ziet rijden), en veel meer gericht op wonen en werken, tenminste, dat is mijn eerste indruk. En dat komt mooi uit, want dat is precies waarvoor ik hier ben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Madrid

Emigreren naar Madrid...

Recente Reisverslagen:

23 November 2015

Alweer mijn derde maand in Madrid…

05 September 2015

Sightseeing in Madrid

04 September 2015

Mijn eerste dag in Madrid
Nicole

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 3331

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 01 September 2015

Madrid

Landen bezocht: